Denne nettsiden anvender cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre opplevelse på siden vår. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Detaljer

Er kommunikasjon vanskelig?

Bajasen er et byrå som har spesialisert seg på kommunikasjon, oppmerksomhet og hvordan dette kan settes i system og skape resultater.

Derfor er vår tag-line «Attention by communication».

Kommunikasjon er et ord flere og flere bruker i dagligtalen. Før i tiden kalte man det å snakke. En litt smal beskrivelse av kommunikasjon kanskje, men poenget er at selve ordet kommunikasjon har blitt mer vanlig. Alt som blir allemannseie og vanlig, føler vi at vi vet nok om. Fremmedord og spesielle beskrivelser overlater vi lett til eksperter og fagpersoner. Kan kommunikasjon være så vanskelig da? er kanskje lett å tenke.

Dette er hva Det Store Norske Leksikon sier om kommunikasjon mellom mennesker:

Menneskelig kommunikasjon kan defineres som det å dele tanker med andre individer, på en overlagt og uforbeholden måte. Dette innebærer at en person ønsker å kommunisere noe, har en tanke som man ønsker å formidle. Dette gjøres ved å produsere ord eller handlinger, eller en kombinasjon av disse, med et mål om at de ønskede mottakerne skal forstå meningen i innholdet.

Den siste setningen har jeg sansen for.

Kommunikasjon skjer ved å produsere ord eller handlinger, eller en kombinasjon av disse, med et mål om at de ønskede mottakerne skal forstå meningen med innholdet.

Det hersker ingen tvil om at mottakeren av budskapet er viktig. Faktisk viktigere enn selve budskapet. Faktisk viktigere enn selve varen og tjenesten. Man selger ikke varer og tjenester for å bli kvitt varer og tjenester. Man gjør det fordi folk trenger det. Mottakerne trenger det du har å tilby.

Og de som skal kjøpe av deg, trenger informasjon, kunnskap og innsikt om deg og det du har å tilby. De trenger å begynne å tenke på deg som et alternativ. De trenger å bli kjent med deg. Og det skjer ved kommunikasjon hvor målet er at mottakeren skal forstå. Forstå at du er deres valg.

Jeg husker da jeg kjøpte min første mobiltelefon i 1995. En Motorola Micro Tac med opptrekkbar antenne. Jeg var stolt som en hane. Da jeg kom hjem med den, fikk jeg meg imidlertid en liten overraskelse. Kona sa til meg, med en undrende stemme: «Hva skal du med den? Vi har jo telefon her hjemme… Skal du gå rundt og snakke med folk i telefonen nå?». Jeg klarte ikke helt å svare. Hun hadde jo rett. Vi hadde jo telefon.

I dag er det ingen tvil om at mobiltelefonen er viktig for henne. Den brukes flittig hver dag, til alt mulig. Og vi har ikke fasttelefon lenger… Hva skjedde?

Det ble skapt et behov vi ikke visste vi hadde. Og i dag klarer vi oss ikke uten!

Det å skape behov kan gjøres med god, riktig og målrettet kommunikasjon. Strategien må være på plass, slik at man kan formidle de riktige tingene over tid, til den riktige målgruppen. Språket må være relevant. Bildene må formidle budskapet. Filmene må understreke meningen med det man vil si.

«Kommunikasjon» er mer vanlig på våre lepper i dag enn før, men det er ikke det samme som god kommunikasjon. Kommunikasjon som skaper og forandrer. Kommunikasjon som har stopp-effekt.

Attention by Communication