Denne nettsiden anvender cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre opplevelse på siden vår. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Detaljer

Å være annerledes når alle er like

Jeg vokste opp i Lillestrøm og en av mine kamerater var ikke som oss andre. Han var ikke interessert i fotball, men i dinosaurer og tekniske duppeditter. Vi andre «bodde» på Åråsen og elsket å se Tom Lund og de andre heltene våre. Men for kameraten min var det Tyrannosaurus Rex som var helten. I tillegg elsket han å lage dinosaurer som han, ved hjelp av ledninger og batterier, klarte å få til å bevege seg. Han var annerledes.

Mange år senere fikk han en sønn som også var annerledes. Dataspill og et speilreflekskamera var det eneste sønnen interesserte seg for, og kameraten min strevde virkelig med å få han ut av gutterommet. Forbud mot spilling og beslagleggelse av kameraet var tiltak som så absolutt ikke fungerte. Foreldrene gav egentlig litt opp. Bekymringene familien hadde for denne «nerden» var store. Men denne annerledesheten skulle vise seg å ikke være en fiende, men en god venn.

I dag er denne gutten en av Norges største YouTubere, og til farens 50 års dag kjøpte han en Porsche Cayenne. Siden foreldrene ikke klarte å endre guttens interesser og atferd, ble guttens annerledeshet utviklet på gutterommet. Han var tydelig i hvem han var, og han var fullt klar over at han ikke var som alle andre.

Det krever mot å skille seg ut
Gutten hadde ikke bare gode dager i oppveksten, og det kostet å ikke like det alle andre likte. Det var innimellom smertefullt å ikke prøve å være som alle andre. For det enkleste er jo egentlig å bli som andre, gjøre som andre og se ut som andre.

Dette kunne like gjerne vært historien om de fleste bedrifter i Norge. Det å være annerledes i sin bransje kan være både vanskelig og smertefullt. Derfor gjør vi ikke mye for å skille oss ut. Det er tryggest å ha fokus på god informasjon om de produktene og tjenestene man leverer, i stedet for å tenke på hvordan man kan være for å bli lagt merke til.

Akkurat som jeg var da jeg vokste opp, så gjaldt det å kunne navnene på hele spillerstallen til LSK. Kunne mest mulig om fotball. Ha meninger om spillere og taktikk. Sammenligne seg med andre «i min bransje». Men kameraten min brydde seg ikke om det. Han dyrket sin annerledeshet.

«Sammenligningssykdommen»
Hvem sammenligner du deg med i din bransje? Hvem ser du etter og speiler deg i? Når tenkte du sist når du så hjemmesiden til en av dine konkurrenter at «sånn informasjon skulle vi også hatt»?

Det å sammenligne seg med andre er en smittsom og slitsom sykdom. Den ønsker at man skal gjøre som alle andre og se ut som alle andre. Omtrent som i et tenåringsmiljø. Man er utrygg og usikker og er ikke tydelig i sin identitet. Man ønsker å være lik de som kan mest og ser best ut, men forstår ikke at den du kan være aller best, er nettopp deg selv.

Å skille seg ut betyr å bli lagt merke til. Det er ikke sikkert at det er den letteste veien. Det kan bety perioder hvor man tenker at man kanskje bør gi etter for trykket fra forståsegpåere som ønsker å «gi deg forbud mot å spille» og «beslaglegge kameraet ditt». Noen vil si at du må ut av «gutterommet». Alle andre er jo ute og spiller fotball.

Alle digger originaler
Mitt råd til deg og din bedrift er å heller dyrke din annerledeshet. Tenk nøye gjennom hvem du ønsker å være. For du er best på å være deg selv. Og din bedrift vil bli lagt merke til når det er en original. Kopier legger vi ikke merke til. Kopier er smittet av sammenligningssykdommen.

Man skal ikke stusse over at originaler gir bort Porscher i gave. For originaler gjør ting andre ikke gjør, og ser ut som seg selv. Kopiene hadde aldri gjort det.