Denne nettsiden anvender cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre opplevelse på siden vår. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Detaljer

Det personlige møtet skaper tillit

Når man skal bygge en merkevare så er det alltid viktig å vite hva man skal bygge det på.

Skal man bygge det på hvilke varer og tjenester man leverer, eller kanskje på hva man gjør bedre enn konkurrentene? Det mange gjør for å gjøre seg kjent i markedene er jo å publisere klart å tydelig hva man kan gjøre for kunden, og på hvilken måte. Hvis man i tillegg gjør dette bedre enn konkurrentene, så føler man seg genial. Men det er her det viktige spørsmålet melder seg:

Skal man bygge en merkevare på HVA man kan gjøre, eller på HVEM man vil være?

 

Er det du ser ovenfor her en merkevare? Eller er det rett og slett en logo? En merkevare er noe som eksisterer inni hodene på folk. Alle assosiasjoner man har til Tesla, alle «de mentale bildene», danner merkevaren. Alt vi ser av reklame, ulike tester på internett, hvordan vi opplever å ringe serviceavdelingen, og ikke minst hvordan man blir møtt når man besøker en Tesla-forhandler. Summen av alle faktorene som påvirker vårt syn på en bedrift gir oss meningene om HVEM bedriften er. Er det positive meninger så peker dette alltid tilbake på navnet. Og det samme gjelder det negative. Det er også slik det fungerer  i det personlige livet. Alt vi sier, gjør og måten vi oppfører oss på peker tilbake på navnet vårt. Det peker på personen.

Så for å svare på på spørsmålene ovenfor, så er det du ser en logo. Men følelsene og assosiasjonen du har når du ser logoen skaper merkevaren.

IDENTITET
Det å bli kjent med dere over tid skaper og påvirker bildet av dere, og det finnes mye dere aktivt kan gjøre for å nettopp bli kjent. Det å fokusere på HVEM dere er, vil presentere bedriftens identitet og personlighet, og som på det personlige plan, så er det møtet med personligheten som skaper tillit.

Det å tenke på bedriften som en person vil gi et annet perspektiv. Alle personer har en identitet, og vi pleier å si at identiteten handler om «sjelen» til bedriften. Det er dette kunder møter gjennom markedsføring eller direkte kontakt.

Ved å vite HVEM man ønsker å være, så vet man mye mer om hva man ønsker å si og hvordan man ønsker å se ut.

Et ganske stort problem for mange mennesker i dag, og kanskje spesielt unge, er at de ikke helt vet hvem de er. Man er kanskje usikker og utrygg, og de tingene man gjør baserer seg kanskje mer på hva andre forventer av dem, enn hva de forventer selv. Slik er det også med mange bedrifter.


Med andre ord så er det viktig for bedrifter at man selv vet hvem man vil være, før man skal fortelle alle andre det. Hvis man bygger det på identitet og kultur, så vil man være opptatt av hvordan man ønsker å bli oppfattet og hvem man er i forhold til konkurrentene, og ikke minst så vil de ansatte kjenne seg igjen. Man kan si at identitet handler om HVEM man vil være, og kultur om HVORDAN man skal leve det ut. Denne plattformen er nødvendig for å skape en merkevare.

Vi har bidratt i mange identitetsprosesser, og det er både veldig interessant og gøy å se hvilken personlighet bedrifter har. Dette er ingen stor og komplisert prosess, men den krever både fokus og den at de riktige folkene er tilstede. Vi ser at én dag sammen legger mye av grunnlaget for å definere bedriftens personlighet. Dette skaper trygghet, stolthet og ikke minst legger det grunnlaget for en god og riktig merkevarestrategi.

I dagens samfunn er vi opptatt av å finne svar. Men har du tenkt på at det å stille de riktige spørsmålene er avgjørende for å få de riktige svarene?