Denne nettsiden anvender cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre opplevelse på siden vår. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Detaljer

Folka er viktigst

Hva er egentlig en god relasjon? Våre møter med andre mennesker er sentrale og viktige – også i jobbsammenheng. Når sist stakk du innom en kunde, bare for å ta en kopp kaffe og slå av en prat? Det er nemlig her det magiske kan oppstå: Folk liker at folk setter av tid og bryr seg – og i mange tilfeller kan dette resultere i langvarige kundeforhold. Vi pleier å sammenligne våre kundeforhold med et ekteskap: Vi ønsker å skape den tilliten som trengs for et langvarig forhold, vi ønsker å være ærlige på hvem vi er, og om vi tabber oss ut må vi tørre å erkjenne det – også må man ha det gøy på veien…
Kanskje du nå sitter og tenker at du ikke ønsker at dine kunderelasjoner skal ende opp med å bli en «syklubb». Det er heller ikke poenget. Det å virkelig bry seg om menneskene bak kundene sine er en øvelse og må gjøres på riktig måte. Eller rett og slett tenke mer menneskelig.

Det er lett å bli veldig «cooporate» i tankegangen når det gjelder relasjoner. Det går i titler, erfaringer og CV-er. Men er relasjoner basert på e-post eller, i beste fall telefonsamtaler, gode relasjoner? Vi tror det er viktig å ha fokus på at alle kunderelasjoner er mennesker. Man må møtes «eyeball to eyeball». Vi mennesker er en oppfinnelse som virker best sammen, og da vil samarbeidet bygges på noe annet enn strategier og planer. Det er viktig selvfølgelig det også, men vi tror det er bra å være opptatt av menneskene bak disse strategiene, e-postene og planene.
Alle mennesker har en historie vi skal respektere, og en fremtid vi skal applaudere.

Det kan handle om å stille ett enkelt spørsmål:
«Hvordan går det med bikkja som var syk?» «Hvordan gikk det på cupen i helgen?» «Har du spilt noe golf i det siste?». For å kunne stille disse spørsmålene må man først fange opp hva folk (kunden) er opptatt av – og kanskje spesielt utenom jobb. Dette er det motsatte av syklubb: Man må lytte.

 

 

Også i sosiale medier er det fokus på nettopp disse tingene. Facebook endret nettopp sine algoritmer slik at de heretter vil prioritere å vise fram venners aktivitet i nyhetsstrømmen. Nyheter fra medier og bedrifter kommer i annen rekke, og vil bli mindre synlig. Oppgaven til algoritmen er å presentere det mest interessante innholdet til hver enkelt bruker hver gang han eller hun logger seg på. I sin uttalelse om endringen, sier Facebook: «vi vil prioritere å vise poster som ‘sparker i gang samtaler og inspirerer til meningsfulle interaksjoner’».

Vi er altså nødt til å satse på folka fremover, ikke bare i sosiale medier, men også i det virkelige liv. Sett av 5 minutter ekstra og lytt, bry deg og fang opp hva han eller hun er opptatt av. Husk at magiske ting kan skje!

Selvfølgelig er det lov å være lyttende og interessert i folk som en plan for å selge og skaffe business. Men det er også lov å bry seg om og være interessert i de man møter, nettopp fordi man bryr seg. Og du skal ikke se bort ifra at det blir business av det også. Eller for å si det på en annen måte – det blir business av at mennesker kobles sammen.
Vi må bare forstå at vi må sette av tid til det.