Denne nettsiden anvender cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en bedre opplevelse på siden vår. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Detaljer

Strategi –  trenger vi det?

Markedsføringsbudsjettene i Norge blir bare større og større, og i pressede markeder så kan man forstå denne utviklingen. Man sloss om oppmerksomheten blant kundene, og man ønsker å tilstrebe seg en så stor markedsandel som mulig.

Gjennom årenes løp har jeg sett at økning av markedsbudsjettene ikke nødvendigvis øker salg og omsetning. Man kan fort bli med på en «karusell» hvor man markedsfører seg, kun for å markedsføre seg. «Alle andre gjør det, så jeg må jo værra med», sa en mann til meg forrige uke. Men virker det?

Strategien er utgangspunktet
På ungdomsskolen lærte jeg å bruke kart og kompass, og jeg skjønte brått at hvis man skal kunne utnytte seg av disse verktøyene for å «føre seg selv i riktig retning», må man først finne ut hvor man er. Bommer man på utgangspunktet har man ikke nubb-sjans til å nå målet.

Strategi er et verktøy som hjelper oss med å føre bedriften i riktig retning, for strategi er ikke konsekvensen av planlegging, men utgangspunktet for det.

En gjennomtenkt og detaljert strategi gir deg mulighet til å etablere et solid grunnlag der alt kan måles og overvåkes, noe som gir deg en klar forståelse av bedriften din og dens tilstand. Strategien fremhever styrkene og kjernefunksjonene dine. En god strategi gir deg mulighet til å posisjonere deg bedre slik at du er i stand til å ta gode avgjørelser.

Retning
Det er mange som ikke har en klar definert strategi. Hvis man ikke forstår sin hensikt eller plass i markedet, er det lett å gå seg vill. Retning og mål er et must for å overleve og oppleve suksess. Vi trenger å forstå hva vi prøver å oppnå, hva vi skal gjøre og hva vi ikke bør gjøre.

Jeg har opplevd å være leder i en bedrift eller et team uten å ha en klar retning. Det er ikke lett. Min påstand er at det er umulig. Man løper ut på banen og vet ikke hvilken vei man skal. Eller man dirigerer troppene til å gjøre seg klar til krig, og man bare satser på at retningen er riktig. Retning betyr rett og slett «hvor vil vi?» Dette handler ikke bare om økonomiske mål og markedsandeler, men like mye om produkter, identitet og kultur. Strategien definerer de viktige startpunktene, slik at man kan planlegge de riktige tiltakene.

«Store krigere vinner først og går deretter i krig. Beseirede krigere går først i krig – deretter forsøker de å vinne.»
– Sun Tzu

Langsiktig vekst
Vi har hørt det før – «bedrifter planlegger ikke å mislykkes, de mislykkes i å planlegge». Det er viktigere enn noen gang å være klar over hva som skjer rundt deg –  i bransjen din og blant konkurrentene dine. En klar strategi utarbeides ikke for at bedriften din kun skal kunne eksistere, men for å se vekst og langsiktig stabilitet.

Har bedriften din en klar definert strategi? Vet teamet ditt hva målene og retningen er? Har du identifisert hva som gir vekst og definert risikoområdene dine? Hvis du har – flott! Da er du klar for å omdefinere planen din. Hvis du ikke, er det aldri for sent å begynne!

Jeg er ikke den beste strategen i vår bedrift, og det har jeg egentlig aldri vært. Samtidig er jeg veldig klar over at strategi er viktig. Det er aldri dumt å la andre som virkelig er gode på dette området, få muligheten til å styre disse prosessene. Da blir kvaliteten så mye bedre enn hvis jeg skulle «mekka noe» selv. Vi ledere er gode til mye, men som jeg har sagt før;  «heldigvis finnes det andre som er flinkere enn meg!»